Bestuurslid BSPD schrijft als nieuwspanellid mee aan het cm: nieuwspanel: Btw-alert app voegt weinig toe

Ik moet het onze belastinginspecteurs nageven, de btw-betalingsmoraal staat onder druk. Al die zzp’ers die tot hun oren in de opdrachten zitten, of die gewoon vergeten de administratie te doen voordat ze naar de wintersport vertrekken. Dat probleem verdient een oplossing, maar ik vraag me af in hoeverre btw-alert inderdaad heeft geleid tot een significant verbeterd betalingsgedrag.

Sterker nog: in de App Store krijgt de app amper sterren maar wel veel vernietigende reviews, zoals ‘nep app’ en ‘onzin app’. Als specialist in het doelmatig en efficiënt benutten van datastromen kan ik niet anders dan me aansluiten bij de stroom critici. App alert!

Datakoppeling

Wat scheelt eraan? De belastingdienst had veel verder kunnen gaan door ook de inkomsten- of vennootschapsbelasting mee te nemen. Maar vooruit, ik kan me voorstellen dat de belastingdienst eerst nog even rustig wil experimenteren voordat de dienst zich vol overgave op een app tool werpt. Vervelender is het vooral, dat het aan een stukje slimmigheid ontbreekt. Omdat de app geen nuttige datakoppelingen bevat, betreft het in feite een ‘domme’ tool: heb je de app, dan krijg je sowieso een reminder. Oók als je al betaald hebt! Met een eenvoudige datakoppeling tussen de app en de ondernemersgegevens, zou je al kunnen zorgen dat alleen zij die dreigen de btw-aangifte of de betaling ervan te vergeten een appje krijgen: veilig, discreet doch effectief. En heb je net je aangifte gedaan, dan stuurt de app je een bemoedigend ‘dank u wel voor uw aangifte’. Dat is gewoon een kwestie van wat veldjes inprogrammeren en een paar hokjes aanvinken. Grote kans dat het geld dan ook veel eerder bij de Belastingdienst binnen is, dan met de huidige procedure, waarbij de Belastingdienst ruim twee maanden later meldt dat een aangifte of betaling niet is gedaan en tevens een boete wordt opgelegd.

Door te kiezen voor een app laat de Belastingdienst verder een grote groep ‘klanten’ liggen. Met een eenvoudige e-mail, een whatsapp-bericht of een sms van de Belastingdienst (eenvoudig door de gebruiker zelf te selecteren) zou je iedereen die nog niet betaald heeft in één klap kunnen bereiken. En met een helder stukje publieksvoorlichting via website, folders of facebook kan de belastingbetaler in de juiste richting worden geduwd: ‘te laat betalen komt u duur te staan, dus maak een terugkerende aantekening in uw outlook-agenda!’

App-mania

Beste mensen, het ontwikkelen van apps behoort niet tot de goedkoopste bezigheden. Gezien de beperkte functionaliteit en het feit dat reminders niet zijn gekoppeld aan de feitelijke belastinggegevens van de gebruiker, kunnen we de btw-Alert app rustig beschouwen als zinloos besteed belastinggeld. Ik ben benieuwd naar wat er in de hoofden speelde van beslissers bij het nemen van dit besluit. Welk virus nam bezit van de boardroom van de belastingdienst? Ik ben bang dat het een ernstige vorm van app-mania betrof.

Auteurs: Ton Melis (bestuurslid BSPD en directeur Meliton Accountancy BV) en Frans van Basten (directeur Meliton Accountancy BV)

Bron: cm: nieuwspanel